Nadeszła wiosna a wraz z nią wzmożony apetyt na świeże i chrupiące nowalijki – rzodkiewkę, koperek, rzeżuchę, szczypiorek, pomidory, ogórki, szpinak, sałatę czy młode marchewki.

W naturze jednak, jest jeszcze na wcześnie na takie zbiory – nowalijki które widzimy teraz w sklepach – na ogół rosną w szklarniach – ciepłych i wilgotnych, odpowiednio nasłonecznionych. Warunki te tylko imitują pogodę czerwcową która naturalnie sprzyja wzrostowi warzyw. Dlatego wspomaga się je nawozami i stymulatorami wzrostu. Dzięki temu szybko rosną i ładnie się zielenią, ale nie mają tak dobrego smaku za to obfitują w dużą zawartość azotu więc najlepiej traktować je  jedynie jako smakowy dodatek do potraw a na prawdziwe nowalijki poczekać jeszcze.

Abstrahując od tych wyhodowanych w szklarniach – wybierzmy jedną  nowalijek która ma najlepszy wpływ na nasze zdrowie. Tu prym wiedzie botwina. Botwina w przeciwieństwie do boćwiny (burak liściowy o jadalnych liściach i ogonkach) to młode buraczki wraz z liśćmi i łodyżkami. Gotujemy z niej zupę – botwinkę.  Sezon na botwinkę zaczyna się zwykle w drugiej połowie kwietnia, jednak jego szczyt przypada na maj i czerwiec. Świeżą botwinkę możemy jeszcze kupić również latem czyli w  lipcu i sierpniu. Za najlepszą jednak uważa się botwinę majową, ponieważ w tym czasie liście są najbardziej delikatne i mają najlepszy smak.

W botwinie znajdziemy węglowodany złożone w przeciwieństwie do buraków ćwikłowych, które obfitują w znaczne ilości cukrów prostych. Botwina to również bogactwo witamin, składników mineralnych i błonnika. Jest niskokaloryczna i  dodatkowo posiada właściwości odkwaszające organizm.

Botwinę powinno się jednak spożywać z dodatkiem śmietany lub jaj, ze względu na zawarty w niej kwas szczawiowy, który z jonami wapnia tworzy trudno rozpuszczalny szczawian wapnia, osadzający się w postaci kamieni w nerkach, stawach lub innych organach.

Botwina, uważana jest również za źródło hormonów piękna i młodości.

Młode buraczki zawierają antyoksydanty, przede wszystkim z grupy flawonoidów i antocyjanów, które mają pozytywny wpływ na układ krwionośny, chronią komórki przed nowotworami oraz zwalczają szkodliwe, wolne rodniki przyspieszające starzenie się organizmu.

Zawarte w botwinie witaminy z grupy B łagodzą stres i depresje, wzmacniają koncentrację oraz zdolność uczenia się i pamięć. Botwina polecana jest również przy leczeniu zaburzeń snu.

Do nowalijek z których tworzymy potrawy wiosenne wzbogacające nasz organizm w mikroelementy, makroelementy i witaminy, należy również zaliczyć: szczaw, marchewkę karotkę, pietruszkę, seler, jarmuż, groszek słodki zielony, fasolkę szparagową oraz dodatki smakowe takie jak: szczypiorek, koperek, natka pietruszki, lubczyk (liście) itp.

Jakość potraw nowalijkowych należy wzbogacać kwaśną śmietaną lub masłem prawdziwym gdyż dzięki temu poprawia się ich charakterystyka, przyswajalność i wpływ na zdrowie.

 

Zobacz również:


Pin It on Pinterest